. در اين پژوهش از روش نيمه آزمايشي و از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده است. براي اين هدف 30 دانشآموز نارساخوان پايه ي سوم و چهارم ابتدايي به شيوه ي نمونهگيري خوشهاي يك مرحلهاي، انتخاب شده و به روش تصادفي در گروههاي آزمايش و كنترل گمارده شدند ( 15 دانشآموز در گروه آزمايش و 15 دانشآموز در گروه كنترل). در اين پژوهش آزمون تشخيص سطح خواندن عزيزيان و عابدي مورد استفاده قرار گرفت. آموزش راهبردهاي حافظه ي فعال طي 15 جلسه روي گروه آزمايش انجام گرفت. دادههاي به دست آمده با روش آماري تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش حافظ هي فعال عملكرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود بخشيد كه اين مسئله نشان مي دهد كه حافظه ي فعال نقش مهمي در عملكرد خواندن دارد و نقص در اين حافظه موجب ضعف عملكرد خواندن مي شود.